RSS

10 awal Zulhijjah kembali menjengah

ir.luziaz Filed Under:

Apa khabar sekalian banyak perindu syurga? Masih lagikah mencari-cari peluang ganjaran gandaan kebaikan? Atau sudah diam selepas sebulan berhempas pulas dalam ramadhan? Tidak mahukah gandakan lagi kebaikan?

Dari Ibnu Abbas RA, sabda Nabi SAW:
(( Tiada hari yg lebih baik amalan kebaikan padanya yang lebih disukai oleh Allah daripada hari-hari ini )): iaitulah 10 hari awal bulan Zulhijjah. Mereka bertanya: Ya rasulullah, tidak juga Jihad di jalan Allah swt? Nabi menjawab , (( Tidak juga jihad di jalan Allah melainkan seorg lelaki keluar (utk berjihad) dengan dirinya dan seluruh hartanya sendiri kemudian dia tidak kembali dengan sesuatupun dari kedua-duanya)). –hadis riwayat al-Bukhari dan Abu Daud dan Ibn Majah dan at-tobrani.

Nah, xcukup hebatkah tawaran ini? Perkiraan nabi yang bersandarkan wahyu, melihat tiada di sana amalan yang lebih baik ganjarannya sepjg tahun melainkan amalan yang dilakukan pada 10 hari dari Zulhijjah.

Kita maklum sudah dari ilmu syarak, sesungguhnya setiap amalan soleh itu akan diganjari 10 gandaan kebaikan. Dan setiap amalan fardhu yg dilakukan akan digandakan ganjarannya 70 berbanding amalan sunat. Bahkan kefardhuan jihad pula diganjari bermula 700 kali gandaan kebaikan. Begitu juga amalan kebaikan di bulan ramadhan digandakan ganjarannya sehingga 70 kali kebaikan. Adapun amal kebaikan pada 10 hari di bulan Zulhijjah ini, menurut hadis di atas adalah lebih baik dari amalan kebaikan pd bulan Ramadhan dan adalah juga lebih baik dari ganjaran jihad di jalan Allah…. Maka hitung-hitungkanlah betapa besar ganjaran untuk amalan pada 10 hari dari Zulhijjah ini !!

Kalaulah ramadhan ditunggu-tunggu kerana 10 malam terakhir nye, maka Zulhijjah lebih utama untuk dirindui kerana 10 hari terawal darinya. Kalaulah di 10 malam akhir ramadhan kita berpeluang mendapat kelebihan malam seribu bulan, lailah al-qadr, maka pada Zulhijjah kita berpeluang mendpt 10 malam yang lebih baik dari seribu bulan !!
Dari Abi Hurairah RA, dari Nabi SAW, sabdanya: (( Tiada hari yang lebih disukai oleh Allah untuk kita beribadat padanya dari 10 hari dr Zulhijjah, menyamai puasa di setiap harinya dengan puasa selama setahun, dan menyamai qiamullail pada setiap malamnya dengan qiam lailatul qadr. )) – hadis riwayat at-tirmidzi dan ibnu majah dan al-Baihaqi.

So, to all my brethren, lets not take this for granted !!

Sumber: Kutaib Fadhail al-asyr min zilhijjah wa ahkam al-adhhiah [Muhamad Husin]

related topic recommended to be read:
Kelebihan 10 Hari-hari Pertama Zulhijjah [inijalanku.wordpress.com]


edit post

0 Responses to "10 awal Zulhijjah kembali menjengah"

Post a Comment

Sama Melangkah